Direktlänk till inlägg 21 april 2009

Amning och förlossningskurs

Av Camilla - 21 april 2009 20:11

Idag efter jobbet var det dags för amning och förlossningskurs.

Vi var så många par så vi blev uppdelade i 2 grupper. 2 par som vi träffade på förra kursen och 1 nytt par som var beräknade 3 dagar efter oss. Hon hade tok-mycket värkar varje dag och hade till och med haft 10 min emellan och regelbundna i nästan 2 timmar.

Så inte helt omöjligt att hon får träffa sin bebis innan oss :)

Våran grupp fick börja med att titta på förlossningsfilm. En trevlig film där man inte blev uppskrämd. Känndes bra! Jag vill fortsätta att leva i min värld "Det är inte så hemskt, jag klarar det här utan problem. Jag tar allt som det kommer".

Efter pausen pratade vi om amning. Hua vad det är mycket runt det där med amning. Jag hoppades på att man bara gav den lilla plutten bröstet och så snuttade den glatt. Och visst att man kan få ont och sår osv det har man förstått men att det är så krångligt och svårt och smärtsamt som det verkar. Hoppsan! Hoppas jag är lyckligt lottad i alla fall ;)


När vi var klara. Vilket inte blev för än 18.15 så skulle vi träffa våran BM Aini. Jag ställde mig återigen med fasa på vågen. Men den visade chockerande nog "bara" 67,2. Alltså ligger jag inte riktigt på 10kg + sen inskrivningen vilket kännns riktigt bra när jag är i v. 36!

Blodtrycket var bra. SF-måttet var på 30 så 1 cm har det växt på 2 veckor. Bebisen var pigg och livlig när Aini lyssnade på hjärtat. Runt 140 låg slagen på. Bebis låg fortfarande med huvudet neråt men fortfarande ganska högt upp och rörligt. Alltså fortfarande inte någon fixerad bebis inte. Det hade jag faktiskt gissat på men icke! :)


Nu har jag fått en god kebabtallrik, gott en promenad med Kita, duschat och sitter bara och tar det lugnt. Tobbe sitter nöjt och pysslar med sina fiskesaker, han har köpt massa nytt så han är som ett barn som fått massa nya saker. Helt tyst och koncentrerad. Så söt min älskade!



 
 
Susanne

Susanne

21 april 2009 21:03

Det är nog en bra inställning du har. Vissa förlossningar som man ser på tv verkar ju helhemska medan andra inte alls verkar så farliga. Jag är nästan inte alls nervös längre. Är så less på att vara gravid att jag bara vill få ut honom nu. :P

Ja det verkar onekligen lite trixigt det där med amningen om man ska tro på vad dom sa på föräldrakursen...

Skönt att du inte gått upp så mycket i vikt.
Imorgon ska jag till BM och hoppas på att bebben ska vara fixerad då. :)

Sitter å väntar på sambon, har beordrat honom att köpa med sig McD hem. Det gäller att passa på. När Cocos är ute har jag gett mig själv skräpmatsstopp. Hehe. Får se hur bra det går...

Kramar!

http://cocosflinga.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Camilla - 7 juni 2009 17:40

Kan ju vara en fördel om man länkar till rätt adress ;) Hihi!   Detta är den rätta:   http://mammaochrasmus.blogg.se     ...

Av Camilla - 4 juni 2009 15:00

Nu finner ni mig och Rasmus (Kita och Tobbe) "vardagsblogg" på:   http://rasmusochmamma.blogg.se   Så det här är det sista som skrivs här!   Välkomna till nya bloggen! =)   ...

Av Camilla - 3 juni 2009 18:42

Oj vad han växer våran lilla lilla plutt! Nu börjar han närma sig bjässe vikt ;) 3420g vägde han idag när vi hade hembesök av BVC! Vi fick massor med olika broschyrer och böcker att läsa om olika saker!Vi fick även "godkänt" att pumpa ur mjölk och ge...

Av Camilla - 2 juni 2009 17:03

Ja lilla Rasmus hade jätte bra hörsel på båda små öronen! Skönt att veta! Han var så duktig när de bökade med hans öron och snabbt och smidigt gick det. Tråkigt väder idag =( Hoppas på uppehåll till kvällen så det kan bli en långpromenad! ...

Av Camilla - 2 juni 2009 11:10

Ja det här med bebisbajs tar aldrig slut ;) Alltid nya mysiga saker händer varje dag. Idag började jag och Rasmus morgonen med lite bajs, bajs, bajs... Vi hade precis varit uppe och bytt en blöja. Sen kröp vi ner i sängen igen och Rasmus ammade för f...

Ovido - Quiz & Flashcards